تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/14 - 09:47
کد خبر: 515391

بررسی وضعیت اعتراضات اخیر تل آویو؛

بن‌بست نخست وزیر/ کار نتانیاهو تمام است؟

بن‌بست نخست وزیر/ کار نتانیاهو تمام است؟

رقیبان نتانیاهو دنبال این هستند که از فاصله زمانی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا استفاده کنند و کار او را یکسره کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعتراضات سراسری هزاران صهیونیست روز دوشنبه با حضور در خیابان‌های تل‌آویو علیه مانع‌تراشی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش حماس شدت گرفت. صدها صهیونیست در شهرک «قیساریه» در نزدیکی تل‌آویو تظاهرات کرده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا شدند.

شهرک‌نشینان صهیونیست همچنین در شهر اشغالی «بئر السبع» در جنوب اراضی اشغالی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند.

هزاران صهیونیست نیز در مقابل خانه نتانیاهو در قدس اشغالی تجمع اعتراضی را برگزار کردند و با قرار دادن ۶ تابوت در این محل و اشاره به کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه خواستار موافقت با توافق تبادل اسرا شدند.

این تظاهرات درحالی برگزار شده است که اراضی اشغالی در پی کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه شاهد اعتصاب سراسری در اعتراض به بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت اسرا بود.

پس از آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای این رژیم اجساد ۶ نفر از اسرا را کشف کرده اند، خشم عمومی علیه نتانیاهو تشدید شد.

رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی با خطر وجودی و هویتی رو به رو شده است

«عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتراضات گسترده و سراسری در سرزمین‌های اشغالی بعد از کشته شدن ۶ اسیر اسرائیلی طی حملات این رژیم به غزه اظهار کرد: اختلافات در میان مسئولان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی عمیق است. اختلافات در جامعه سکولار، مذهبی، چند بخشی و در بین مهاجران اروپایی، آفریقایی و آسیایی و متولدین سرزمین‌های اشغالی به گونه‌ای فراگیر شده است که تا قبل از ۷ اکتبر شاهد آن نبوده‌ایم، اما بعد از طوفان الاقصی شرایط به کلی دگرگون شد و رژیم با خطر وجودی و هویتی رو به رو شد. این اتفاق آنها را مجدد برای سرکوب فلسطینی‌ها گردهم آورد و اختلافات ریشه‌ای‌شان را کنار گذاشتند. این روند هفت الی هشت ماهی ادامه داشت، اما به تعبیری این فقط ظاهرشان بود در حالی که در دل‌هایشان بسیار اختلاف داشتند.

وی ادامه داد: تا قبل از طوفان الاقصی وضعیت سیاسی و حقوقی برای نتانیاهو اصلا خوب نبود و طوفان الاقصی در عمل نجات او از ورطه نابودی و شکست بود. سیاست‌های نتانیاهو به شدت مورد انتقاد بود و پرونده فساد مالی خودش و همسرش در دادگاه‌ها می‌رفت به نتیجه برسد و اکثر تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی متوجه حزب لیکود و شخص نتانیاهو بود، اما بعد از عملیات طوفان الاقصی سعی کرد خودش را قهرمان جلوه دهد. او سه هدف کوچ دادن مردم غزه، آزادی بدون قید و شرط همه اسیران صهیونیستی و نابودی کامل حماس را از ابتدای مقابله با حماس مطرح کرد، اما هیچ کدام تحقق نیافت و تعداد قابل توجهی از اسیران توسط اسرائیلی‌ها در بمباران‌ها کشته شدند.

توان نظامی رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال رفته است

این کارشناس مسائل منطقه و فلسطین اظهار کرد: نکته این است که توان نظامی رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال رفته است و به گونه‌ای حوادث رقم خورد که تعداد سربازان کشته شده این رژیم در غزه به مراتب بیشتر از گروگان‌ها بود و نتانیاهو با این وضع هم‌چنان خواهان ادامه جنگ است.

خامه‌یار گفت که نتانیاهو به خوبی می‌داند روز نخست آتش‌بس مساوی است با روز اول محاکمه‌ او. گسترش اختلافات داخلی در پی درگیری با حماس و موضوع پرونده‌های سابق وی و تشکیل کمیته‌های حقیقت یاب به طور جدی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ۱۱ ماه و با طولانی‌شدن جنگ و ناامیدی کامل جامعه اشغالگر صهیونیستی، مجددا تظاهرات و اعتراضات اوج گرفته است و از سویی پیامدهای ترور رهبران فلسطینی در لبنان و ایران و دیگر نقاط به لحاظ روانی وحشت زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است و الان همه در انتظار پاسخ و واکنش به این ترورها هستند و این مساله جامعه را در ابعاد مختلف فلج کرده است. اعتراضات با قوت و به طور کم‌سابقه‌ای شدت گرفته است و اعتصابات سراسری اکثر نهادهای دولتی و اجتماعی و نظامی را شاهد هستیم و این اعتراضات به تغییرات عمده‌ای منجر خواهد شد که احتمالا برگزاری زودهنگام انتخابات یکی از این نتایج است. در عین حال با اعلام آتش‌بس بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی شدت می‌گیرد و مشکلات بزرگی برای سیاستمداران اسرائیلی ایجاد می‌کند.

خامه‌یار گفت: جامعه اسرائیلی همه نظامی و اشغال‌گرند و خواهان نابودی فلسطینیان هستند و می‌خواهند تمامی قسمت‌های اندک باقی مانده را از دست فلسطینی‌ها خارج کنند. آنها تحت باورهای غلط مذهبی و تحت آموزه‌های تلمودی دنبال این هستند که به هر شکلی جبران شکست‌شان را در کرانه غربی داشته باشند، از این رو هر گروه، حزب و جریانی که جانشین نتانیاهو شود، همین راه و روش ضد فلسطینی و گسترش شهرک‌های صهیونیست را دنبال می‌کند و تفاوتی به حال فلسطینی‌ها ندارد. اختلاف درونی سیاست مداران و احزاب صهیونیست بر سر چگونگی سرکوب فلسطینی ها و سرعت بخشیدن به یهودی سازی اماکن اسلامی است.


نتانیاهو دنبال وقت کشی است تا انتخابات در آمریکا برگزار شود

وی درباره رویکرد نتانیاهو به اعتراضات و تاثیر فشارهای داخلی برای تغییر در تصمیمات به ویژه در رابطه با آتش‌بس اظهار کرد: نتانیاهو تا الان به گونه‌ای بازی کرده که آمریکا و اروپا را درگیر اقدامات و تصمیماتش کرده است، اینکه این فشارها در داخل اسرائیل تاثیرگذار باشد تا حد زیادی به خلاء وضعیت سیاسی در آمریکا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گردد. نتانیاهو دنبال وقت کشی است تا انتخابات در آمریکا برگزار شود تا با یک دولت جاافتاده مساله ادامه نخست‌وزیری اش را رقم بزند. اما مسلم است دیگران و به ویژه رقیبان نتانیاهو دنبال این هستند که در دوره فترت قبل از انتخابات آمریکا کار نتانیاهو را یکسره کنند. در حال حاضر فشار از سوی خانواده اسیران فوق العاده زیاد است و به لحاظ عاطفی و احساسی بخش بزرگی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است به ویژه بعد از کشته شدن ۶ اسیر صهیونیستی، این فشار باعث شده اعتصابات و اعتراضات عمومی به این شکل برای اولین بار بعد از حوادث هفت اکتبر شکل گیرد که قابل توجه است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش پیدا و پنهان آمریکا در ترور شهیدان اسماعیل هنیه و فؤاد شکر
پیروزی عرب‌عامری برابر حریف آذربایجانی
نقشه جامع علمی سلامت کشور تدوین شود
خرید تضمینی گندم به مرز ۱۲ میلیون تن رسید
اتمام عملیات ۶ روزه مقابله با آلودگی نفتی در جزیره خارک
بازدید رئیس‌جمهور از موکب دخترانه حضرت نجمه خاتون
جاده چالوس و تهران-شمال یک‌طرفه است
کنعانی: صدای شکسته شدن استخوان‌های صهیونیسم بلندتر شده است
از بورس «دانش» و «صنعت» چه می‌دانیم؟
تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه عربستان و الجزایر
شیب نزولی نفت تندتر شد
آغاز انتخاب رشته کنکوری‌ها از فردا/ شرط انتخاب رشته پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان
بن‌بست نخست وزیر/ کار نتانیاهو تمام است؟
وزیر خارجه اوکراین استعفا کرد
امام رضا (ع) الگوی رفتار صحیح اجتماعی
پرونده «المیالات» باز است/ درخت‌کُشی برای هیچ!
موافقت تل آویو با عقب نشینی از محور فیلادلفیا/ طرح جدید بایدن
حمایت عربستان و قطر از مصر در برابر اتهامات تل آویو
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به حیفا
وزیر صمت به سیستان و بلوچستان سفر می کند
نحوه تقسیط شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه علامه اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top